Meldingen
Alles wissen

Houtsnippers

5 Berichten
4 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
751 Bekeken
(@werner)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 1
Topic starter  

Ik heb voor Pinot Noir, Chardonnay en Cabernet Sauvignon dit jaar Light Franse Eikensnippers gekocht. De druiven koop ik ook in. 

echter lees ik verschillende zaken rond het moment van toevoegen. 
De ene bron zegt dat je de eikensnippers best toevoegt tijdens de fermentatie.
De andere zegt dat het alleen zin heeft in een alcoholische omgeving en je het dus toevoegt na vergisting. 

wat is jullie ervaring?

 


   
Citeren
Onderwerp trefwoorden
Marcel
(@marcel)
Trusted Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 59
 

Zelf doe ik ze er al gelijk bij met de fermentatie, dat werkt voor mij goed en is lang genoeg zodat je het wel merkt aan de wijn (tanine en eiken) maar zonder dat het overheerst. 
Ik gebruik medium fr. eiken.


   
BeantwoordenCiteren
(@reinier)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 1
 

Omdat de houten snippers veel zuurstof bevatten voeg ik ze aan het begin van de vergisting toe ik gebruik voor mijn rondo en regent 9 gram per liter sap wat of mij goed bevalt, wel doe ik als de vergisting bijna klaar is de malo toevoegen en pers ik pas als de malo klaar is op deze manier liggen de snippers langer in de wijn en het koolzuur van de malo beschermt gelijk je wijn.


   
BeantwoordenCiteren
(@sven-meert)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 1

   
BeantwoordenCiteren
Marcel
(@marcel)
Trusted Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 59
 

Ondertussen is ook bekend dat eikenhout een rol speelt in de bitters: Vaten of staven of chips van de zomereik, Quercus Robur, leiden vaak tot het ontstaan van bitterstoffen, terwijl de wintereik  Quercus Petraea daar geen last van heeft.

(met dank aan Ed)


   
BeantwoordenCiteren

Aankomende evenementen

Deel: