Meldingen
Alles wissen

Beregenen

8 Berichten
4 Gebruikers
1 Vind-ik-leuks
1,085 Bekeken
Henry
(@lewiese)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 18
Topic starter  

Dit is het tweede jaar op rij dat de droogte grote invloed heeft op het gewas en meer specifiek op de rijping van de druiven.

Ik vraag me af of door beregening / druppeling de ontwikkeling van de druiven beïnvloedt kan worden?

Het gewas had ogenschijnlijk geen tekort maar de ontwikkeling van de druiven verliep niet spontaan. Ze bleven te klein. Echter als je dit ziet ben je al te laat.

Wanneer moet je beginnen met watergiften? Wat zijn de symptomen waar je op moet letten? Kunnen we in de bodem iets meten dat een signaal geeft dat er een tekort aan water is?

Zijn ervaringen hiermee?


   
Citeren
Henry
(@lewiese)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 18
Topic starter  

Na wat gegoogel kwam ik het volgende tegen:

https://www.lwg.bayern.de/mam/cms06/weinbau/dateien/bew%C3%A4sserungsmanagement_von_reben_%E2%80%93_worauf_ist_zu_achten.pdf

https://lvwo.landwirtschaft-bw.de/pb/,Lde/Startseite/Fachinformationen/Bewaesserung+im+Weinbau+-+eine+Zwischenbilanz?LISTPAGE=670162

Bewatering vindt plaats via druppelsystemen. Zoals van Netafim.

De periode na de bloei (30 dagen) dus tijdens de vruchtontwikkeling is de celdeling het grootst. Hier heeft bewatering de grootste invloed op de opbrengst. De vruchtgrootte wordt hiermee direct beïnvloedt. Dit kan later weer gevolgen hebben voor verdrukking in de volle tros en daarmee Botrytis ontwikkeling.  Troshalvering is bij bewatering dus belangrijk.

 

Echter de invloed van water tekort op de rijping en daarmee een afgestemd bewateringsmoment ben ik nog niet tegen gekomen.


   
BeantwoordenCiteren
Marcel
(@marcel)
Trusted Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 59
 

Over de invloed van watertekort op de druiven is een artikel verschenen in nieuwsbrief nr 55 van 2018: onderwerp "droogte-stress"

https://brabantsewijnbouwers.nl/nieuwsbrief/no-55-september-2018/

 

 


   
BeantwoordenCiteren
(@peters)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 7
 

@marcel

Over droogtestress zijn twee artikelen verschenen in ons verenigingsblad Wijnbouw in de Lage Landen, te weten in jaargang 2, nummer 4 en in jaargang 4, nummer 2.


   
BeantwoordenCiteren
Henry
(@lewiese)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 18
Topic starter  

Dank u voor de feed back.

Er zijn interessante onderzoeken gerelateerd aan dit onderwerp. Deze gaan over cavitaty in vaatbundels ten gevolge van hoge druk in de vaatbundels (xyleem). Hierdoor onstaan luchtbellen in het systeem die blokkades veroorzaken in het xyleem(vaatbundels) en bij de huidmondjes. Vervolgens ontstaan er symptomen vaan droogtestress. Dit varieert van lesies op de bladeren tot aan verschrompelde druiven. Er komt een onderzoek uit die deze zaken vergeleken heeft bij diverse momenten van irrigatie en diverse hoeveelheden. Ik zal het proberen te bemachtigen.


   
BeantwoordenCiteren
Guus Jacobse
(@guus-jacobse)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 5
 

Met deze droge zomers kun je lijkt mij beter te vroeg dan te laat water geven. En op zandgrond veel eerder dan op klei. Ook zal de diepte van het grondwater een belangrijke rol spelen. Ter voorkoming van schimmels kun je beter niet van bovenaf beregenen. Een druppelslang op of laag boven de grond is beter. En nog iets: lang druppelen, zodat het water zo diep mogelijk komt. De wortels moeten diep groeien. Bij droge periodes in voorjaar en zomer laat ik de druppelslang in mijn wijngaard op zandgrond gerust 10 uur lopen. 

Je kunt - als er een droogteperiode is - met een grondboor kijken of de grond op bijv. 50 cm diepte te droog is.

De groei van de bessen beïnvloeden (en dus de compactheid van de trossen) door al of niet water geven lijkt me risicovol en vraagt ervaring en precisie.


   
BeantwoordenCiteren
Henry
(@lewiese)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 18
Topic starter  

Dank voor deze tips.


   
BeantwoordenCiteren
Henry
(@lewiese)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 18
Topic starter  

Ik heb een tensiometer geplaatst om de watercapaciteit in de bodem te observeren. Misschien een indicator om beregening (via druppelslang) toe te passen. 


   
Kees reageerde
BeantwoordenCiteren

Aankomende evenementen

Deel: