Meldingen
Alles wissen

Oculeren

2 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
216 Bekeken
(@stan-robijns)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 1
Topic starter  

Heeft er iemand ervaring met het oculeren van Souvigner Gris op Solaris ?

Ik ben op zoek naar ervaringen van wijnbouwers die dit reeds gedaan hebben.

Vooral ivm kans op succes en tijdstip van oculeren.


   
Citeren
(@jostabes)
New Member
Deelgenomen: 1 jaar geleden
Berichten: 1
 

Hallo Stan,

 

Ik heb al een paar seizoenen ervaringen met het enten van druiven. Meestal gebruik ik de engelse plakenting (whip & tongue). Momenteel heb ik een groot aantal geënte stokken in een zelfgemaakte "couveuse" liggen om aan te groeien en te bewortelen. Hiervoor heb ik naast de w&t ook de omega methode gebruikt (speciale tang voor nodig). 

Vorig jaar heb ik ook enkele druivelaars omgeënt, met de "hout op groen"-methode. Hiervoor worden enten van vorig jaar bewaard in de koelkast (+/- 2°C). In het nieuwe seizoen worden dan de (houtige) enten gezet op jonge scheuten (nog groen dus). De beste periode blijkt tussen einde mei en eind juni te zijn (tijdens/na de bloei). Een vereiste voor het slagen van de enting is dat de temperatuur voldoende hoog is. Deze methode geeft een veel betere kans op slagen dan de omenting door oculeren. Ook voor het oculeren dient men de enten te bewaren tot het warm genoeg is (tot dezelfde periode dus). 

De "hout op groen" methode wordt beschreven in het volgende artikel:

https://www.lwg.bayern.de/mam/cms06/weinbau/dateien/w1_standortveredlung-07.pdf

Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat de druivelaars die ik (met succes trouwens) omgeënt heb, in de koude kas stonden. Nu ja, "koude", vorig jaar was het in die kas behoorlijk warm, wat waarschijnlijk het succes voor een deel verklaart. Van de 8 enten die ik gezet heb zijn er 7 geslaagd (zijn trouwens al terug aan 't uitlopen momenteel). Dit jaar ga ik een aantal Kerners omenten naar Würzer. De "koppen" zijn al afgezaagd. Hopelijk reageren ze met enkele flinke waterscheuten waarop ik in juni kan enten. Volgens het vermelde artikel zou Kerner echter minder geschikt zijn (te zwakke scheuten). We zullen zien. Maar het gaat voor mij ook de eerste keer zijn dat ik ze buiten ga omenten. Dus "fingers crossed". Volgens dit artikel maakt het ook niet zoveel uit welke soort, waarop, wordt geënt (alle soorten hadden een hoog slagingspercentage). De warmte blijkt een veel grotere invloed te hebben.

 

Ps. Op het youtube kanaal van jsacadura vindt je een aantal filmpjes over de verschillende ent-methodes (ook voor druiven). Zeer duidelijk en educatief. Een aanrader.

Succes.

 

 

 


   
BeantwoordenCiteren

Aankomende evenementen

Deel: