vraagje wijnrassen
 
Meldingen
Alles wissen

vraagje wijnrassen

4 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
689 Bekeken
(@robbevanhoudt)
New Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden
Berichten: 2
Topic starter  

Heyy mede wijnliefhebbers!

 

Ik en men vader hebben een mini familie wijngaardje van ca.30 stokken klaargemaakt (palen, grond,..)maar twijfelen nog over de wijnstokken. als onderstam leek ons een c3309 ideaal aangezien we op een ijzerzandbodem zitten met goeie waterhuizing en veel humus (verbeter ons als we fout zitten 🙂 )Voor het ras twijfelen we echter nog en zouden graag jullie ervaringen met de rassen, raad willen. In eerste instantie leek chardonnay 548,95 de manier om een hoge kwaliteit wijn te behalen. aangezien we artikels hadden gelezen dat je met hybride rassen hellemaal geen goede wijn kon maken en dat België een geschikt klimaat had voor witte, schuim wijn. Toen ik meer begon op te zoeken kwam ik sint Martinus tegen een wijnhuis wat alles bovenstaand ontkracht. Op dit moment lijken deze rassen mij super interessant voor ons project:

monarch 

of

combinatie cabernet cortis met cabernet cantor

 

wat is de beste plantafstand voor deze stokken de rijafstand is 2,10 m?

(mij leek het ideaal om naar de 70 80 cm toe te gaan voor wat concurrentie onder de grond)

welke snoeisysteem zou de hoogste kwaliteit behalen?

 

Met vriendelijke wijngroeten 

Robbe Vanhoudt


   
Citeren
(@frank-van-huijgevoort)
Lid
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 12
 

Ik heb geen ervaring met Monarch, maar weet dat het in Belgie veel wordt aangeplant. Per ongeluk heb ik een combinatie Cabernet Cantor en Cabernet Cortis op onderstam S04 en die doet het bij mij in Noord Brabant NL prima op kleibodem. De afstand bij mij in de rij is 1 a 1,5 meter. Je moet dan wat meer stokken aankopen omdat het aantal trossen per stok minder wordt. Dat komt de kwaliteit uiteraard ten goede. Deze stokken zijn deels in de plaats gekomen van Pinot Noir, die nooit echt rijp worden hier.


   
BeantwoordenCiteren
(@robbevanhoudt)
New Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden
Berichten: 2
Topic starter  

@frank-van-huijgevoort

Merci voor je antwoord welk snoeisysteem gebruik je, maak je een cuvée van deze rassen en ben je tevreden van deze? Heb je eventueel nog tips voor deze specifieke rassen ? 


   
BeantwoordenCiteren
(@frank-van-huijgevoort)
Lid
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 12
 

Rondo heb ik op gordijnsysteem staan, is niet persé een pré, maar wel beter voor je rug. Rondo kan zomaar eens een jaar weinig in het suiker zitten, maar wel rijp zijn. Doorgaans tussen 75 en 80. Cabernet Cantor en Cortis heb ik traditioneel, zit duidelijk hoger (78 tot 94). Beiden cordonsnoei.

Ik maak er een cuvee van en laat het op eikenvat enkele maanden rijpen. Als gist heb ik vanalles geprobeerd, laatst RC212.


   
BeantwoordenCiteren

Aankomende evenementen

Deel: