Wespen bestrijden
 
Meldingen
Alles wissen

Wespen bestrijden

6 Berichten
4 Gebruikers
3 Vind-ik-leuks
458 Bekeken
Wim Marijnissen
(@wim-marijnissen)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 5
Topic starter  

Vandaag van Bart van Geleuken een leuk idee én filmpje ontvangen om die vervelende wespen te bestrijden. De beste methode lijkt om op een smal plankje wat kipkluifjes vast te schroeven en dat plankje omgekeerd op een afwasteiltje te plaatsen. vul dit bakje met water en een scheut afwasmiddel tot 10 cm onder het plankje. De wespen zijn dol op vlees en gaan aan de maaltijd. Maar...als zij weer willen wegvliegen moeten ze zich eerst iets naar beneden laten vallen om om te draaien en weer in 'vluchtstand' te komen. Zij val dan in het water en door de veranderde oppervlaktespanning van het water (door het afwasmiddel) kunnen ze niet meer weg en verdrinken snel.

Voor het fimpje zie https://youtu.be/7FhifTGKtUQ scroll door naar het tweede deel (3,40)

 


   
Marcel en Kees reageerden
Citeren
Peschier Joost
(@peschier-joost)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 9
 

Er is nog een manier om wespen te bestrijden!  Je neemt 1 liter limonade en vier liter water. doet daar ongeveer 1/4 kopje azijn door en een paar druppeltjes afwasmiddel.Dit doe je in een flinke grote bloempot schaal, zie link: https://www.youtube.com/watch?v=e-yReXRu0Uw

Dit jaar heb ik er ook een klein scheutje insecticiden door heen gedaan.  Binnen een week werd het stil rond de schalen limonade. De wespen die dus met limonade weg komen sterven in het nest, waar ze waarschijnlijk ook hebben uitgedeeld aan het broed en hopelijk aan de nieuwe koninginnen voor volgend jaar.

Door de azijn komen er alleen maar wespen en hoornaars op af, het is dus absoluut niet gevaarlijk voor andere insecten (ik ben zelf ook imker) Je mag de azijn dus niet vergeten!!!!

 

 

 


   
Marcel reageerde
BeantwoordenCiteren
(@vijfdekom)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 9
 

@peschier-joost

 

interessant maar ik ben niet zo van de insecticides. Welk middel gebruik je dan?  
zelf doe ik zakjes om de solaris in andere rassen die later zijn heb ik geen problemen met wespen

 


   
BeantwoordenCiteren
Peschier Joost
(@peschier-joost)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 9
 

Het makkelijks is een middel op basis van Pyrethrine. De stof komt voor in de olieklieren op de vruchten van de vaste plantChrysanthemum cinerariaefolium syn. Tanacetum cinerariaefolium, die hiervoor geteeld wordt in Kenia.  Ook kan je een mierenkorrel (geen poeder) gebruiken die in water oplosbaar is. bv.  "Solabiol Natria Mierenmiddel"

Persoonlijk ben ik ook niet van de insecticiden. Maar soms kan je niet anders.

Twee jaar terug hebben de wespen 6 bijenvolken bij mij leeg geroofd en alle bijen gedood. Ze komen dan in zulke grote aantallen naar de bijenkasten dat de bijen ze op den duur niet meer kunnen weren.  Ze zoeken elke keer het zwakste volk uit en gaan na het leeghalen massaal op het volgende over (zie filmpje)

Dit jaar heb ik geen last van wespen. ze waren er wel en hebben massaal op de limonadeschalen gevlogen, daarna werd het stiller en de laatste 3 weken zie je geen wesp meer.

Nog wel de waarschuwing dat er een flinke scheut azijn bij moet anders vliegen er ook andere insecten op de limonade.

 

 

 


   
BeantwoordenCiteren
ceesk
(@ceesk)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2
 

@peschier-joost

hoeveel mierenpoeder per liter wordt er gebruikt


   
BeantwoordenCiteren
Peschier Joost
(@peschier-joost)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 9
 

Je neemt 1 liter limonade en vier ( 3 liter is beter) liter water. doet daar ongeveer 1/4 kopje azijn door en een paar druppeltjes afwasmiddel. En ongeveer 3 theelepels mierenkorrels.

Geen mierenpoeder, want dat is niet oplosbaar in water.

Mierenkorrels eerst goed oplossen in water, dan pas toevoegen.

Opletten dat je azijn toevoegt ander vliegen er ook andere insecten op.


   
BeantwoordenCiteren

Aankomende evenementen

Deel: