Aanvullen na volume...
 
Meldingen
Alles wissen

Aanvullen na volumeverlies

4 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
421 Bekeken
(@albert)
Eminent Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden
Berichten: 16
Topic starter  

Vermits ik kleinere hoeveelheden wijn maak(50-70L) werk ik met dame Jeannes. Het probleem hiermee vind ik het aanvullen na bv overhevelen, metingen,bentoniet…, want dit gaat steeds gepaard met volumeverlies. Heeft er iemand een ideale manier om deze tekorten, op een eenvoudige manier , aan te vullen. 


   
Citeren
 Fopi
(@fopi)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 15
 

Ten eerste heb ik flessen van 25,15,10,5,3,2,1,0.75 en 0.5 ltr. Hoofdgisting tot ong 1020 sg in flessen met veel ruimte, daarna moeten flessen vrijwel vol en dan slim flesmaten kiezen zodat er ook wijn in kleinere flessen zit om later te gebruiken om bij te vullen. Dan slim flessen kiezen bij overhevelen of overgieten en aanvullen uit de kleinere flessen. Eenmaal de hoofdgisting en eventuele malo voorbij is kan natuurlijk ook bijgevuld worden met (dezelfde) wijn van het jaar ervoor. 


   
BeantwoordenCiteren
(@albert)
Eminent Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden
Berichten: 16
Topic starter  

@fopi welke flessen gebruik je voor een volume<5liter en gebruik je hier een waterslot voor?


   
BeantwoordenCiteren
 Fopi
(@fopi)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 15
 

Sorry voor de late beantwoording (zie nu pas je vraag). Ik heb onder de 5 liter : 3 liter (gekocht), 2 liter (gekocht), 1,5 liter (magnum), 1 liter (appelsap), 0,75 ltr (wijnfles) en 0.5 ltr flessen/flesjes. Die voorzie ik gewoon van een rubber stop (hele verzameling verschillende maten) met een waterslot.


   
BeantwoordenCiteren

Aankomende evenementen

Deel: