ph 3,9 zuurgraad 7
 
Meldingen
Alles wissen

ph 3,9 zuurgraad 7

4 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
712 Bekeken
(@jeroenvanbergen01)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 8
Topic starter  

vandaag een meting gedaan, de ph kwam uit op 3,9 en de zuurgraad op 7. vrij so2 tussen de 110 en 130.

nu heb ik in wat vak literatuur gelezen dat de zuurgraad met 1 tot en met 1,5 daalt in  gemiddeld 2 jaar.

de volgende vraag heb ik. 

  • geduld hebben en daarna bottelen en daarna hun fles rust geven? waardoor ze uiteindelijk rond de 6 zuur zitten en de ph ook iets verlaagt.
  • of nu eventueel wijsteenzuur toevoegen, daarna af hevelen. rust geven en daarna bottelen .
  • de rode wijn heeft geen malo gehad, dit is mijn eerste oogstjaar/ het had wel mijn voorkeur maar vanwege omstandigheden is het niet gebeurd.

alle reactie s zijn welkom.

mvg jeroen van bergen


   
Citeren
Marcel
(@marcel)
Trusted Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 59
 

Nu die uitgegist is (en dus eigenlijk klaar), zou ik zou m rust geven...  7 of 6 kan bij de ene hoog zijn en bij ene andere juist niet, dat is ook afhankelijk van de soort wijn.. (en bijv. hoe zoet?)

De vraag is over een jaar proef je ook echt nog zuur? Dan kan je altijd nog besluiten te corrigeren. 


   
BeantwoordenCiteren
(@jeroenvanbergen01)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 8
Topic starter  

@marcel, dus u voorstel is om op de fles te rijpen en over ongeveer 6 maanden pas te bottelen? En tussendoor eventueel  te corrigeren mocht het nodig zijn. Het voordeel vind ik wel dat wanneer de wijn richting 6-6,5 gaat de wijn meer body en kleur geeft.  Het is een cabernet cantor. 


   
BeantwoordenCiteren
Marcel
(@marcel)
Trusted Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 59
 

Zeker niet eerder: zolang de wijn nog niet gebotteld is kan je altijd nog corrigeren. Laat eerst zuur/alcohol/zoet etc. maar in balans komen. Of je nu 6 of 7 meet, het gaat om de smaak, niet om het getal, dus proeven! 


   
BeantwoordenCiteren

Aankomende evenementen

Deel: