Ik wil deze week Pineau (des Charentes) gaan maken wat er in het kort op neerkomt dat ik Cognac of beter gezegd Eau de Vie gaan mengen (mutage) met verse most.
Omdat ik echter helemaal nieuw ben met wijnmaken en geen ervaring heb met het proces van vinificatie wilde ik jullie om enkele tips vragen om mijn most zo goed mogelijk te krijgen zodat mijn pineau gaat slagen. Overigens heb ik geen ambitie om daadwerkelijk wijn te gaan maken, ik gebruik het nu enkel voor de pineau.
Mijn vragen concreet:
Eind deze week krijg ik de Merlot druiven uit de wijngaard geleverd. Deze ga ik wassen en vervolgens persen. Echter wil ik graag een helder en zuiver most/druivensap hebben. Ik begreep dat dit het beste met Pecto enzymen te bewerkstelligen is.
Het liefst wil ik ook een zo licht mogelijke, dan wel Rose, drank en geen donker rode.
Ik lees echter ook dat je, om pecto enzymen goed hun werk te laten doen, het beste de pulp zo'n 12 tot 24 uur moet laten rusten. Geeft die niet teveel tannines of kleurstof uit de schil af?
Hoe kan ik het beste te werk gaan om dit voor elkaar te krijgen?
Dan nog heel kort even over mij. Ik ben al 15 jaar bierbrouwer en heb ik een poos een eigen (officiële) distilleerderij gehad dus ik beschik over een goede hoeveelheid eau de vie op sterkte hiervoor. De spullen voor desinfectie, brouwen etc heb ik ook allemaal. Het eiken vat waar de pineau twee jaar in mag rijpen staat al klaar. Dat is namelijk het oude cognac vat. Ik ben vooral op zoek naar wat korte en praktische info rondom het verkrijgen van most uit de druiven.
Wie kan me hiermee helpen?