pH meter, wat werkt...
 
Meldingen
Alles wissen

pH meter, wat werkt het beste

8 Berichten
6 Gebruikers
2 Vind-ik-leuks
1,216 Bekeken
Kees
 Kees
(@kees)
Eminent Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 21
Topic starter  

Er zijn verschillende vormen van pH meters. Het meten van de pH is belangrijk om zeker te zijn over het moment van oogsten. Wat gebruik jij? Hoe zuiver is dit? Of kan je het met de mond testen?

Bij mij bekend is:

  1. Papier kleur strook.
  2. De eenvoudige tester van rond de 20 Euro. Kalibreren met pH buffer.
  3. De duurdere meter van ongeveer 70 Euro.

   
Citeren
Marcel
(@marcel)
Trusted Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 59
 

Ook de duurdere meter moet je kaliberen..

Voor de cursussen hebben we de duurdere versie in gebruik, voordeel is dat er een waterdicht reservoir rond de meetkop zit waarin je bewaarvloeistof kan doen, zodat ie niet uitdroogt.

Zelf heb ik beide, en ik gebruik meestal de goedkopere, dat is niet de allergoedkoopste van rond de 10eur, maar 1 van tussen de 25-30 eur  (zonder bewaarvloeistof=minder gedoe) die wel 2 getallen achter de comma geeft, wat een beetje overkill is m.i.  De meetresultaten zijn het zelfde tussen de goedkope (heb ik nu 3 jaar) en de duurdere. Bij de goedkopere moet je wel apart de ijk- en bewaarvloeistoffen aanschaffen.

 


   
BeantwoordenCiteren
Eilko
(@eilko)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 5
 

zijn er ook pH-meters met een lange, ranke hals? Eentje die in de maatbeker voor zuur-bepaling past?


   
BeantwoordenCiteren
Marcel
(@marcel)
Trusted Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 59
 

ca 35,- Zie https://www.reichelt.nl/

 

Anders kom je op dure labo meters

Zie https://www.hannainstruments.nl/catalogus/categories/ph-meters/tafelmodel-meters/


   
Kees reageerde
BeantwoordenCiteren
(@frank-van-huijgevoort)
Lid
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 12
 

@marcel Na vele jaren ploeteren met de PH meters van Brouwland/Brouwmarkt en BMS heb ik bij Conrad een PH meter van Voltcraft (PH-100 ATC.) gekocht die heeft een aparte electrode die iets smaller is dan de standaard apparaatjes. Is wel wat duurder, maar ik ben er tevreden mee. De electrode zou wat langer meegaan en zou goedkoper zijn bij vervanging.


   
BeantwoordenCiteren
Marcel
(@marcel)
Trusted Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 59

   
Kees reageerde
BeantwoordenCiteren
 Fopi
(@fopi)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 15
 

Ik heb al 10 jaar een pH meter (via ebay.de aangeschaft voor minder dan 10 €). Belangrijk is om de kap te vullen met bewaarvloeistof (3Molair KCl) em rechtop bewaren. Dan goed ijken en nooit een probleem gehad. Vorige maand weer 2 wijnen naar het labo gestuurd en pH binnen 0.05 van m'n eigen meting.


   
BeantwoordenCiteren
(@bert123)
New Member
Deelgenomen: 2 jaar geleden
Berichten: 1
 

Ik heb ooit zo'n goedkoop exemplaar gekocht,  maar die gaf toch telkens afwijkende resultaten. Dus de beurs maar eens getrokken en ik kan niet anders zeggen dat dit echt een perfecte ph meter is.

Milwaukee pH55 pro PH meter


   
BeantwoordenCiteren

Aankomende evenementen

Deel: