Hoe hou je jouw wer...
 
Meldingen
Alles wissen

Hoe hou je jouw werk met de most en wijn vrij van de fruitvliegjes?

3 Berichten
3 Gebruikers
2 Vind-ik-leuks
544 Bekeken
Kees
 Kees
(@kees)
Eminent Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 21
Topic starter  

Heb je dat ook? Zodra je maar iets open doet komen die fruitvliegjes. Bijvoorbeeld bij de blauwe druiven in de open kuip. Ik doe vitrage er over heen, zodat ze niet bij de most kunnen komen. Roeren dan direct weer dicht doen. 

Wat voor oplossingen gebruik jij?


   
Citeren
Marcel
(@marcel)
Trusted Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 59
 

Boven de 24 graden komen de eitjes als een speer uit. vandaar dat je met warm weer er meer last van hebt.

Ik heb altijd een ventilator staan als ik aan het werk ben met most of hevelen etc. ze blijven uit de wind.

Wat helpt om ze te vangen is een föhn. Dit klinkt misschien vreemd, maar het werkt prima. Houdt de achterkant van de föhn (het gedeelte met de propellers), in de buurt van de fruitvliegjes en ze worden naar binnen gezogen en verbrand.  

Recept voor een super lokmiddel: half appelazijn, half rode wijn, een drupje afwasmiddel (voldoende dat het gaat schuimen als je schud)
Een val kan je maken van een glas met daaroverheen plasticfolie, waar je wat gaatjes inprikt.

 


   
Kees reageerde
BeantwoordenCiteren
Wim Marijnissen
(@wim-marijnissen)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 5
 

Als de vliegjes op een harde ondergrond zitten kun je ze ook vangen met een stuk ductape. Pak een stuk van ongeveer 25cm tussen twee handen en plak de tape tegen de vliegjes. werkt prima!


   
Kees reageerde
BeantwoordenCiteren

Aankomende evenementen

Deel: